
EROL TAYHAN/SAMSUN-BHA
Türkiye’nin çeşitli illerinden gelen yaklaşık 10 bin kişinin katılımıyla düzenlenen etkinlikte, Çerkes Soykırımı ve Sürgünü’nün 161’inci yıl dönümünde hayatını kaybedenler anıldı.
Düzce Adige Kültür Derneği Başkanı Ayşe Sezgin’in liderliğindeki 200 kişilik Düzceli Çerkesler, Samsun’da önemli bir farkındalık oluşturdu.
1864 yılında Çarlık Rusyası döneminde soykırıma uğrayan ve sonrasında Türkiye ile birçok bölgeye sürgün edilen Çerkesler, “21 Mayıs 1864 Çerkes Soykırımı ve Sürgünü Anma Programı” için gerçekleştirdikleri 2 km. uzunluğundaki sessiz yürüyüşle bu trajediyi dünya kamuoyuna duyurdular.
Program, Samsun Atakum sahil Çobanlı İskele Meydanı’nda, Kafkas Dernekleri Federasyonu (KAFFED) başkanlığında ve Samsun Çerkes Derneği (SÇD)’nin ev sahipliğinde düzenlendi. Etkinlik, 35 ilden gelen Çerkes Dernekleriyle bir arada gerçekleşti ve yaşanan zulüm, soykırım ve sürgünün mahiyetini katılımcılara aktardı.
2024’te Düzce’de başlayan program Samsun’da devam etti
2024 yılında Düzce Adige (Çerkes) Derneği tarafından başlatılan program, her yıl farklı illerde yapılması planlanıyor ve bu yılki 161. yıldönümü Samsun’da büyük bir organizasyonla kutlandı.
Kafkas Dernekleri Federasyonu (KAFFED) ile Samsun Çerkes Derneği işbirliği ve Samsun Büyükşehir Belediyesi’nin desteğiyle gerçekleştirilen etkinliği, Türkiye’nin dört bir yanından gelen 35 Çerkes Derneği ve yaklaşık 10 bin kişi katıldı.
Programa, AK Parti Samsun Milletvekili, Samsun Büyükşehir Belediye Başkanı, İlkadım Belediye Başkanı ve diğer siyasi partilerin il başkanları gibi birçok isim katıldı. Ayrıca 35 ilden gelen Çerkes Dernekleri başkanları ile Samsun’dan çok sayıda vatandaş etkinlikte yer aldı.
10 bin kişi sessizce yürüdü
Kortej yürüyüşü ile başlayan etkinlik, denize “21 Mayıs 1864” yazılı çelenk bırakılmasıyla devam etti. Dua yapılan programda, sürgün anmalarına özgü olarak alkış yapılmadı. Samsun Çerkes Derneği yönetim kurulu üyeleri sahne önünde mezar taşlarıyla nöbet tutarken, ağıtlar seslendirildi. Nart Çocuk Kulübü sürgün andını okudu. Etkinlikte duygu dolu anlar yaşandı. Programın sonunda ise sahil boyunca meşaleli yürüyüş gerçekleştirildi ve katılımcılar denize karanfiller bırakarak nart ateşi yaktı.
Kafkas Dernekleri Federasyonu Başkanı, 21 Mayıs’ın yalnızca bir yas günü olmadığını, hafızanın eyleme dönüşmesi gerektiğini ifade etti. Amaçlarının tarih ile yüzleşme, soykırımın tanınması ve anayurda dönüş hakkı gibi talepleri olduğunu belirtti. Gençlerin kültürel mirası değer olarak görmesi gerektiğini vurguladı.
Samsun Çerkes Derneği Başkanı, anma programının geçmişi hatırlamakla kalmayıp, Çerkes topluluklarının dayanışması açısından önemli bir fırsat olduğunu dile getirdi.
Samsun Büyükşehir Belediye Başkanı, “Acınızı paylaşıyorum” dedi
Samsun Büyükşehir Belediye Başkanı, etkinlikte yaptığı konuşmada, eşinin Çerkes kökenli olduğunu hatırlatarak, Çerkes halkının yaşadığı acıyı ve travmayı derinden hissettiğini belirtti. Başkan, Çerkesler’in büyük bir mağduriyet yaşadığını vurgulayarak, “Acınızı pay
















