
ANKARA-Sivas SRT
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, “ikiz dönüşüm” olarak bilinen yeşil ve dijital dönüşüm süreci çerçevesinde önemli stratejik çalışmalara devam ediyor. Bakanlık bünyesindeki Stratejik Araştırmalar ve Verimlilik Genel Müdürlüğü tarafından yapılan analizler, 2030 yılı itibarıyla yeni ekonomik değerlerin yüzde 70’inden fazlasının dijital platformlarla bağlantılı olacağını öngörüyor. Ayrıca, dijital çözümler sayesinde 2050 yılına kadar küresel emisyonların yüzde 20 oranında azaltılabileceği belirtiliyor.
Yeşil ve dijital dönüşüm birlikte ilerliyor
Analiz sonuçları, Türkiye’nin sanayi politikalarının yeşil ve dijital dönüşüm süreçlerini birbirini tamamlayacak şekilde eş zamanlı olarak sürdürecek biçimde tasarlanmasının önemini vurguluyor. Bu dönüşümün, devlet, özel sektör ve sivil toplum kuruluşları arasında bir iş birliği gerektirdiği ifade ediliyor.
Türkiye’nin ikiz dönüşüm stratejisi çerçevesinde, sanayiden enerjiye, tarımdan akıllı şehirlere kadar birçok alanda politikalar ve projeler gerçekleştirilmekte. Bunlar arasında Yeşil Mutabakat Eylem Planı, Yeşil Büyüme Teknoloji Yol Haritası, Türkiye Yeşil Sanayi Projesi ve Yeşil Dönüşüm Destek Programı dikkat çekiyor.
KOBİ’ler dönüşüm sürecinin odağında
Türkiye’de dijital dönüşümü hızlandırmak amacıyla Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi liderliğinde e-Devlet, siber güvenlik, yapay zeka ve büyük veri gibi çeşitli alanlarda önemli projeler yürütülmekte. Milli Teknoloji Hamlesi, Dijital Türkiye Yol Haritası ve Ulusal Yapay Zeka Stratejisi, dijitalleşme sürecini hızlandırmayı ve nitelikli insan kaynağına yatırım yapmayı hedefliyor.
KOBİ’lerin dijital dönüşüm süreçlerine destek sağlamak amacıyla KOSGEB tarafından Dijital Dönüşüm Destek Programı devreye alınmışken, yetkinlik ve dijital dönüşüm merkezleri (model fabrikalar), işletmelere rehberlik etmekte. Ayrıca, DDX Dijital Dönüşüm Değerlendirme Modeli ile sanayinin mevcut durumu analiz edilmekte ve KOBİ’lerin ekonomik paylarının artırılması amaçlanmaktadır.
Sektörlerde eğitim ve danışmanlık faaliyetleri
Makine sektöründe dijital ve yeşil dönüşümü teşvik etmek için “Makine Sektöründe İkiz Dönüşüm UR-GE Projesi” uygulamaya konulurken, sektör temsilcilerinin katıldığı “Rekabet Kongresi” aracılığıyla dönüşümün rekabet üzerindeki etkileri değerlendirilmektedir.
Orta Vadeli Program (2025-2027) ve 12. Kalkınma Planı çerçevesinde, dijital dönüşüme geçiş ve yeşil dönüşümün hızlandırılması için çeşitli düzenlemeler yapılmakta. Yatırım Ortamını İyileştirme Koordinasyon Kurulu (YOİKK) Eylem Planı ise dönüşüm sürecinde ortaya çıkan iş gücü ihtiyaçlarını analiz etmekte.
100 KOBİ’nin dönüşüm yolculuğu projesi sürüyor
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından oluşturulan İkiz Dönüşüm İnternet Portalı ile dönüşüm sürecine dair bilgiler geniş kitlelere ulaştırılmakta. Ayrıca, 100 KOBİ’nin İkiz Dönüşüm Yolculuğu Projesi’nin tamamlanmasıyla sanayiye önemli katkılar sağlaması bekleniyor.
Türkiye, ikiz dönüşüm alanında attığı stratejik adımlarla ilerleyerek gelecek dönemde bu süreci daha da hızlandırmayı hedefliyor.
















