
Sabancı Üniversitesi İstanbul Politikalar Merkezi (İPM), “Türkiye’nin Karbonsuzlaşma Yol Haritası: 2053’te Net Sıfıra Doğru” adlı raporunu basın toplantısıyla sundu. Rapor, Türkiye’nin 2025-2053 döneminde emisyon azaltım senaryolarını ve bu süreçteki yatırım maliyetlerini detaylandırıyor.
TÜM SEKTÖRLER VE SERA GAZLARI DAHİL
Çalışma; elektrik, sanayi, binalar, ulaştırma, tarım ve atık sektörlerini kapsarken, karbondioksit, metan, nitröz oksit ve F-gazları gibi tüm sera gazlarını ele aldı. Böylece 2053 net sıfır hedefi için kapsamlı bir yol haritası oluşturulmuş oldu.
İKİ SENARYO: REFERANS VE NET SIFIR
Raporda, emisyonların gelecekteki seyrinin iki senaryo ile incelendiği belirtildi. Referans senaryoda mevcut politikaların devam etmesi durumunda emisyonların artmaya devam edeceği öngörülürken, Net Sıfır senaryosunda yenilenebilir enerjiye geçiş, kömürden çıkış, elektrikli araçların yaygınlaşması ve sanayide teknoloji dönüşümü gibi adımların etkisi değerlendirildi.
2053’E KADAR YÜZDE 61 AZALTIM MÜMKÜN
Net Sıfır senaryosuna göre Türkiye, 2053 yılına kadar toplam sera gazı emisyonlarını yüzde 61 oranında azaltabilir. Bu, yıllık ortalama yüzde 3’lük bir düşüş anlamına geliyor. 2035 yılında emisyonların 2021 yılına göre yüzde 35 azalması ise mümkündür. Ancak bu hedefe ulaşmak için 2025-2035 döneminde 265 milyar dolarlık ek yatırım yapılması gerekecek. Bu maliyetin yüzde 75’inin binalardaki dönüşümden kaynaklanması bekleniyor.
ELEKTRİK SEKTÖRÜNDE BÜYÜK DÖNÜŞÜM
Rapora göre, elektrik sektöründe net sıfır senaryosunda yıllık emisyonlar ortalama yüzde 6,5 oranında düşecek. 2053 yılına gelindiğinde karbondioksit eş değerinde yüzde 84 oranında bir azalma sağlanabileceği öngörülüyor. Bu dönüşüm için toplam 80,1 milyar dolarlık bir yatırım gerekecek ve en büyük yük santral yatırımlarına düşüyor.
SANAYİDE 8,3 MİLYAR DOLAR EK YATIRIM
Sanayi sektörü için net sıfır senaryosu, daha fazla elektrik talebine yol açsa da verimlilik artışlarıyla toplam enerji tüketiminin dengelenmesi bekleniyor. 2035 yılına kadar 8,3 milyar dolarlık bir yatırım gerektiren dönüşüm sayesinde 2053 yılında sanayi emisyonlarının yüzde 44 oranında azaltılması öngörülüyor.
ULAŞTIRMADA ELEKTRİFİKASYON VE TASARRUF
Ulaştırma sektöründe elektrifikasyonun etkisiyle 2053 yılında emisyonların referans senaryoya göre yüzde 70; 2025 yılına göre ise yüzde 52 oranında azalması bekleniyor. Bu sektörde dönüşüm için 75,3 milyar dolarlık bir yatırım yapılması gerekecek, ancak fosil yakıtlardan uzaklaşma sayesinde 111,9 milyar dolarlık tasarruf sağlanabileceği hesaplanıyor. Böylece net faydanın 36,5 milyar dolar olması bekleniyor.
BİNALARDA FOSİL YAKITLARA VEDA
Binalarda gerçekleştirilecek dönüşüm için ana adımlar arasında yeni yapıların “Neredeyse Sıfır Enerjili Bina” olarak inşa edilmesi, mevcut binaların kademeli olarak yenilenmesi ve enerji verim

















